Мій досвід
Тож, перед нами, педагогами, як перед сучасною школою стоїть завдання не тільки озброїти учнів загальноосвітніми знаннями, але й сприяти розвитку нестандартного мислення учнів, творчого підходу до справи.
Саме тому, я бачу основною ідеєю моєї системи роботи відмову від механічного засвоєння учнями знань, перенесення їх в іншу площину, а саме – в проблемно-пошукову діяльність, що буде сприяти розвитку розумових сил учнів, формуванню особливостей, які в подальшому зможуть шляхом наукового дослідження дійти до формування проблем, гіпотез, пошуку нестандартних шляхів їх вирішення. Провідною ідеєю моєї системи роботи є поєднання інтерактивних інформаційних технологій з інтерактивними технологіями навчання. Це сприяє розвитку іт-компетентностей учнів.
Розвиток творчих здібностей учня у сучасному світі неможливий без використання інтерактивних інформаційних технологій та інтерактивних технологій навчання, без розвитку ІТ-компетентностей учня , а також і вчителя. Криза традиційної концепції навчання, яка заснована на оволодінні та відтворенні в пам’яті знань, відбувається унаслідок постійного відставання шкільної освіти від темпу розвитку наукового знання. Це спричинило в освіті кризу учительсько-викладацької ролі. Вчителі і викладачі є свідками постійної втрати функції інформатора знань, для якої вони були підготовлені. До них починають пред’являти нові вимоги, які дуже часто не розуміються і не приймаються ними. Відбувається концентрація зусиль, які раніше відводилися писемним формам, все більш переміщуються в сферу аудіовізуальних засобів. Змінюється модель управління навчальним процесом, яка раніше була сконцентрована на суворому контролі навчання, ієрархії та повторенні, сьогодні виявляється застарілою. Значне збільшення інформації призводить до неможливості окреслити такий запас знань, яким можна було б користуватися все життя. Сьогодні змінюються не тільки моделі вчителя і учня, а й всього процесу отримання знань, відтворення, запам’ятовування і зберігання яких повинно змінитися здібністю шукати та відбирати необхідну інформацію для навчання.
Освіта повинна бути змістовою, знання повинні використовуватися для розв’язання сьогочасних і майбутніх задач, а учень – мати свідомий контроль власних пізнавальних процесів, засвоєння знань і поліпшення результатів. Освітні задачі ХХІ століття можуть бути вирішеними тільки в тому випадку, якщо відбудеться зміна свідомості вчителя, що дозволить перейти від передачі знань до управління ними. Під управлінням знаннями розумію вміння знайти інформацію, відібрати її, структурувати і застосувати у визначених умовах. Вчитель повинен організувати навчальний процес таким чином, щоб кожен учень міг приймати участь в організації свого власного навчання. При цьому інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) повинні стати інструментом вчителя, а сучасні засоби – потужним інструментарієм навчального процесу.
Отже, розвиток іт-компетентностей служить каталізатором розвитку, тому що сприяє самоосвіті, розвитку творчих здібностей і придбанню інших важливих життєвих навичок громадянина інформаційного суспільства , споживача електронних послуг.
Саме тому, темою мого досвіду є « Розвиток ІТ-компетентностей учнів для реалізації їх творчого потенціалу». Над цією проблемою я працюю три роки. Мій загальний педагогічний стаж 21 рік, але з них 17 років я була у декретній відпустці і займалася вихованням своїх десяти дітей. Тому практичним вчителем інформатики я працюю тільки п’ятий рік. Але , знаходячись у декретній відпустці, я теж мала можливість використовувати свої знання, вміння для навчання та виховання своїх дітей. Я мала можливість аналізувати, робити висновки, навіть вчитися на помилках, вивчати нові технології навчання і апробувати їх на своїх дітях. І можу засвідчити, що результату досягнуто – старша донька має дві вищі освіти і працює вчителем музичного мистецтва в нашій школі, друга донька – студентка 5 курсу медичного університету, син – кращий студент другого курсу факультету радіофізики, біомедичної електроніки та комп’ютерних систем , і менші діти – учні міської гімназії, постійні переможці та призери міських і лауреати обласних шкільних предметних олімпіад та конкурсів. Я пишаюся своїми дітьми і бачу результати своєї роботи. Такі ж методи, форми і засоби навчання та виховання я застосовую і при роботі в школі, при навчанні своїх учнів. Я вивчаю та використовую найсучасніші технології навчання бо на мою думку, використання інтерактивного навчання, на відміну від інших систем навчання, дозволяє значно збільшити відсоток засвоєння інформації (до 90%). Також постійно поповнюю свої знання з інформатики та ІКТ - вивчаю нові комп’ютерні програми та технології.
Технологія досвіду. Всім нам відомо, що молодший шкільний вік - найкращий період для розвитку творчих здібностей. Тому першою важливою умовою розвитку творчості у дітей вважаю ранній початок. Другою умовою буде створення сприятливого середовища і такої системи відносин вчителя і однокласників, яка б стимулювала різноманітну творчу діяльність. Тому, я ніколи не нав'язую виконання якогось завдання, а намагаюся створити мотивацію. Прагну створити ситуацію особистого успіху, продумую можливості самовияву кожного учня. Завжди даю дітям можливість задавати питання, підтримую їх активність і ініціативу. І третьою умовою, яку ми бачимо, є розвиток ІТ-компетентності учнів. У задачі розвитку ІТ-компетентностей учня входить: збагачення знаннями і вміннями з області інформатики та ІКТ, розвиток комунікативних та інтелектуальних здібностей.
Для досягнення поставленої мети я використовую різні методи та форми роботи з учнями. Найчастіше використовую проблемно-орієнтоване навчання, різні типи уроків (урок-казка, урок-подорож, урок-екскурсія, урок-пошук (з організацією самостійної роботи учнів), урок-сценарій ( по типу ТВ-передач), урок-занурення(рекламний агент), урок- сумнів, урок- фантазія, різноманітні ігри (ділові, рольові, художні), залучаю учнів до участі в творчих конкурсах, в предметних тижнях, до проектної діяльності. На уроках розв’язуємо з дітьми комбінаторні задачі, задачі на розвиток логічного мислення.
В своїй педагогічній практиці я звернула увагу на те, що для розвитку творчих здібностей школярів необхідна дружня і тепла робоча атмосфера, обов'язково повинен бути налагоджений контакт між дорослим і дитиною. Тому, вже з перших уроків інформатики в початкових класах використовую прийоми, які допомагають мені налагодити творчу обстановку в класі, а саме:
• Фонова музика при виконанні малюнків на комп'ютері;
• Застосування мікрофона;
• Змагальний момент при виконанні завдань на швидкість і кмітливість;
• Хвилинки-релаксації для розслаблення і концентрації уваги
В моєму кабінеті інформатики комп’ютери працюють на операційній системі Linux Kylin. Комп’ютерні програми, які я використовую на уроках дозволяють виконувати різнорівневі практичні завдання, тому кожна дитина почуває себе комфортно і отримує задоволення від виконаного завдання. Успішність учнів складає 95 відсотків. Діти з бажанням беруть участь в конкурсах та олімпіадах. За участю в інтернет-конкурсі «Бобер» мають відмінні та добрі результати, але на міських олімпіадах за мою невеличку практику поки що не посідали місць. Це моя найближча мета, якої вважаю скоро досягну, бо над цим ретельно працюю і вже маю гарний потенціал учнів.
Отже, процес формування і розвитку творчих здібностей учня складний і довготривалий. Він залежить від ефективності використовуваних учителем методів і прийомів і того, наскільки творчо він підходить до цієї проблеми.
З метою поширення досвіду я брала участь в обласному вебінарі"Особливості викладання інформатики в початковій школі", виступала на міському семінарі вчителів інформатики, а також записала й передала до бібліотеки методичного відділу міського відділу освіти диск з напрацьованими матеріалами з даної теми.